srednia srednica wrzeciona zasuwy

Gdy nie dysponujemy energią elektryczną i nie możemy stosować napędu hydraulicznego, wyzyskujemy energię sprężonego powietrza, napędzając zasuwy pneumatycznie silnikami rotacyjnymi za pośrednictwem przekładni. Przy zamówieniach zaworów zasuwowych napędzanych elektrycznie należy podać m. in. moment oporu przy otwieraniu zasuwy, który oblicza się z wzoru: M=P (tgr+p. ) gdzie: P = i. v F. – siła pionowa konieczna do otwarcia zasuwy w kG; p – ciśnienie panujące w przewodzie w kG/cm2; F – powierzchnia przekroju przepływowego przewodu w cmś; J – współczynnik tarcia materiałów, z których zrobione są elementy uszczelniające zasuwy (brąz po brązie – f = 0~2), y – kąt pochylenia linii śrubowej gwintu (y = 4°), !- – współczynnik tarcia materiału wrzeciona i materiału nakrętki (stal po stali przy smarowaniu !- = 0,12), cJ)w – średnia średnica wrzeciona zasuwy. Napęd wrzeciona powinien być tak dobrany, by wskutek zbyt krótkiego czasu zamykania nie powstawały uderzenia wodne. [patrz też: projekt obory, ustanowienie służebności gruntowej, styropian izoterm ]

Powiązane tematy z artykułem: projekt obory styropian izoterm ustanowienie służebności gruntowej